The Unknown Artist [Unit 2]: Named Absence / Anonymous Presence

Exhibition

February 25 – April 2, 2011
Skol will be open on Saturday February 26 from 8pm to 3am for Montreal’s All-Nighter
Artist’s Talk on Wednesday March 9 at 5:30pm
Closing on Friday April 1st at 5pm, followed by performances starting at 6pm
Meet the UA Wednesday – Saturday, 2pm-5pm
Write to the UA at unknown.inconnu.artist@gmail.com

Project Description

A scriptural mark indicates a stealthy presence, plural voices speak in the third person singular, and an anonymous entity engages in undisclosed artistic actions in this unit which explores the unknown artist from the perspective of possible identities. Who goes there, when, where, how and to what end is the underlying question guiding these exploratory and open-ended interventions and works which will gradually trace a profile of the UA.

Nathalie Quagliotto

An intervention in which the artist paints “NATHALIE QUAGLIOTTO WAS HERE” in small format and using safety yellow paint on one of the gallery walls. With this terse statement Quagliotto reveals the essence of her practice – to leave marks of a cautionary nature – and points to a defining characteristic of many artists – to be an absent presence indicated by a temporary inscription in social space. Artistic identity is here boiled down to a named absence that disrupts our ordinary understanding of what it means to be someone, somewhere.

S/he embodies the Unknown Artist

Working from a position of anonymity the “embodier” will make The Unknown Artist’s presence palpable through various interventions, performances and multidisciplinary works which s/he will create while the gallery is closed. Fuzzy and imprecise photographic, videographic and textual traces and other existential clues left behind by this unpredictable displayer who will not be displayed will echo the tension between the gradually emerging installation corpus and the embodied person behind it all.

Sophie Castonguay

Ce n’est rien
A performance during which the Unknown Artist is convened to express him or herself freely without betraying his or her anonymity. In order to do this, Sophie Castonguay will use a method that requires audience members to read short phrases written for the occasion by the UA. This way, everyone will take part in providing this elusive being with a shape and a voice, for the duration of a brief reflexion on art and artistic identity.

Launch of ETC latest issue, no 92: Folk!

On Thursday, March 10, we invite you to meet with the editorial staff and collaborators (artists and authors) of the magazine and exchange thoughts and questions on the small and large issues in contemporary arts today at this special 5 à 7 in Skol’s Named Absence/Anonymous Presence exhibition.

 

Keys

Nathalie Quagliotto

1. common mark making  (graffiti) in public space as an expression.
2.  hidden socialization (the amalgamation of covert and overt relationships) in public space as communication.
3. the nomadic periodicity of an artist as a declaration.

 

Sophie Castonguay

1. Une conférence de Marie-José Mondzain sur l’image : www.savoirs.ens.fr

J’adore cette conférence. J’ai du l’écouter au moins (je ne voudrais pas mentir) 20 fois ! Et ce n’est pas encore assez.

2. Une citation de Borgès. Le lien avec ma pratique réside dans cette question : Et si nous étions sur une carte sans le savoir ?

De la rigueur de la science.

“En cet empire, l’Art de la Cartographie fut poussé à une telle perfection que la Carte d’une seule Province occupait toute une Ville et la Carte de l’Empire toute une Province. Avec le temps, ces Cartes Démesurées cessèrent de donner satisfaction et les Collèges de Cartographes levèrent une Carte de l’Empire qui avait le Format de l’Empire et qui coïncidait avec – lui, point par point. Moins passionnées pour l’Étude de la Cartographie, les Générations Suivantes réfléchirent que cette Carte Dilatée était inutile et, non sans impiété, elles l’abandonnèrent à l’Inclémence du Soleil et des Hivers. Dans les Déserts de l’Ouest, subsistent des Ruines très abîmées de la Carte; des Animaux et des Mendiants les habitent. Dans tout le Pays, il n’y a plus d’autre trace des Disciplines Géographiques.”

Suarez Miranda, Viajes de Varones Prudentes, Lib. IV, Cap. XIV, Lérida, 1658.  Cité par Jorge Luis Borgès.

3. Un texte sur la voix. L’incidence du ton. La singularité qui réside dans la voix: domrabatéamies3.pdf

 

S/he embodies the Unknown Artist

1. Conceptual art

2. David Le Breton, Anthropologie du corps et modernité, Édition Quatridge, Paris, 2008, 330 pages.

« Rien n’est plus mystérieux sans doute aux yeux de l’homme que l’épaisseur de son propre corps. Et chaque société humaine s’est efforcée avec son style propre de donner une réponse à cette énigme première où l’homme enracine sa présence. Le corps semble aller de soi. Mais l’évidence est souvent le plus court chemin du mystère. L’anthropologue sait qu’ “au cœur de l’évidence il y a le vide”, selon la belle formule d’Edmond Jabès, c’est-à-dire le creuset du sens que chaque société forge à sa manière, avec des évidences qui ne sont telles que pour le regard familier qu’elles suscitent. L’ordinaire de l’un est l’étonnement de l’autre, sinon son incompréhension. Chaque société dessine un savoir particulier du corps : ses représentations, ses constituants, ses performances, ses correspondances, son lien avec le sujet… »

Anthropologie du corps et modernité

3. E-mail me